Nyheter

Här publicerar vi nyheter, Pressmeddelanden och blogginlägg mm

Efterlängtad minskning av konkurser för i stort sett alla branscher i augusti

UCs statistik för augusti månad visar att konkurserna i landet minskar med 34 procent, jämfört med samma månad i fjol. Glädjande nog minskar även konkurserna i näst intill alla branschsegment, med undantag för transportsektorn. Hittills i år har konkurserna i Sverige ökar med 7 procent, jämfört med samma period föregående år.

UCs statistik för augusti månad visar att konkurserna minskar stort med 34 procent, vilket är den största procentuella minskningen av konkurser för en månad hittills under 2020. Det är dock många faktorer som påverkar om denna positiva trend ska bli ihållande.

- Den ekonomiska återhämtningen verkar gå snabbare än väntat. Efter ett fruktansvärt andra kvartal väntas nu BNP falla med 4-5 % under 2020 enligt flera bedömare, vilket inte är ett lika kraftigt fall som tidigare befarats. När konkurserna avtar kraftigt bland småföretagen är det ett ytterligare tecken på att det värsta är över. Men osäkerheten är fortfarande stor och kommer bara att avta när pandemin har försvunnit.

- Nu gäller det att fortsatt hålla i och hålla ut. Stötta dina lokala handlare på ett coronasäkert sätt, köp take-away exempelvis. Vi får göra vad vi kan för att undvika ytterligare en konkursvåg, säger Richard Damberg, ekonom på UC, som är en del av Enento Group.

Konkurserna minskar inom hotell- och restaurang medan transportsektorn kämpar i motvind

I augusti minskar konkurserna inom hotell- och restaurangbranschen med 37 procent, jämfört med augusti i fjol, vilket är glädjande statistik sett till utvecklingen under våren och sommaren. En bransch som dock har det tufft är transportsektorn, där framför allt taxiåkarna kämpar i motvind.

- Taxiåkarna har mycket få körningar nu när resandet har avstannat och det syns i vår statistik. Antalet åkerier som har gått i konkurs har ökat från 12 bolag i augusti 2019 till 24 bolag under augusti 2020. Många taxibolag är små privata aktiebolag anslutna till en växel som franchisetagare med dyra fasta kostnader och små marginaler. Jag tror att många små taxiåkare överger branschen i den mån de kan och lägger ned sina aktiebolag nu när resandet fortsätter att vara mycket lågt, säger Richard Damberg.

- Att augusti månad skänker ett ljus över den annars så hårt utsatta hotell- och restaurangbranschen är glädjande att se. Förhoppningsvis är trenden ihållande och de kreativa insatser aktörer i branschen genomför, såsom långtidsboende och studentboende på hotell och möjligheten till take-away på flertalet restauranger, bär frukt, avslutar Richard Damberg, ekonom på UC, som är en del av Enento Group.

Om UCs konkursstatistik

UCs konkursstatistik omfattar inledda aktie-, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer och enskilda firmor. Den månatliga konkursstatistiken mäts från den första till sista dagen per månad.

Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag summeras statistiken på den sista arbetsdagen innan månadsskiftet. Det kan innebära att ett företag vars konkurs rapporterats sent i månaden inte kommer med i månadens statistik men i efterföljande månaders statistik. Det kan förekomma viss eftersläpning i statistiken på grund av sen inrapportering av konkurser, varför definitiva siffror finns först vid en senare tidpunkt, vanligtvis efterföljande månad.
* procentuell förändring jämfört med samma månad föregående år

Län

Procentuell förändring augusti*

Procentuell förändring hittills 2020**

Stockholms län

-46%

1%

Uppsala län

-43%

6%

Södermanlands län

7%

14%

Östergötlands län

-23%

-11%

Jönköpings län

17%

23%

Kronobergs län

60%

18%

Kalmar län

-29%

-14%

Gotlands län

0 %

-17%

Blekinge län

-71%

11%

Skåne län

-33%

20%

Hallands län

-22%

18%

Västra Götalands län

-29%

15%

Värmlands län

-15%

25%

Örebro län

13%

4%

Västmanlands län

-20%

18%

Dalarnas län

-40%

11%

Gävleborgs län

-55%

-2%

Västernorrlands län

17%

-12%

Jämtlands län

0 %

4%

Västerbottens län

-17%

10%

Norrbottens län

-75%

10%

Sverige

-34%

7%


* procentuell förändring jämfört med samma månad föregående år

** procentuell förändring jämfört med samma antal månader föregående år

UCs konkursstatistik omfattar aktiebolag, handels- och kommanditbolag, enskilda firmor samt övriga juridiska personer.



Så får man gruppdynamik på distans

Vi har svårt att få spänst i de virtuella mötena.

Utsagan kom i en coachingsession och jag har senaste månaderna hört liknande berättelser från andra chefer jag samarbetar med.

Michael Söderling

Jag ska närma mig lösningen på problemet genom att utgå från något som läsare som jobbat med mig i ledningsgruppsutveckling känner igen. Bland det första jag gör när jag träffar gruppen är att diskutera förhoppningar, farhågor och spelregler för vårt samarbete. I princip alltid kommer det upp ett förslag på en spelregel som går ut på att medlemmarna ska våga säga vad de tycker.

Alla håller med eftersom var och en inser att det inte kan bli utveckling om medlemmar inte är uppriktiga mot varandra. Det jag däremot sällan hör någon föreslå, är att gruppen ska sträva efter att uppmuntra individerna. Om du stannar upp med mig och överväger dessa två förslag till spelregler kanske du kan få syn på att även om de syftar till samma sak, kommer de från två olika ställen. Skillnaden går bortom att vara akademisk.

Vi människor tenderar att vara individcentrerade. När vi ser någon göra eller avstå från att göra något lägger vi förklaringen i honom eller henne. Om Kalle är tyst i gruppen måste det bero på något i honom. Vi kanske kommer fram till att han inte vågar. Låt oss analogt med det betänka en hel grupp som präglas av tystnad. Är slutsatsen att individerna är försagda?

Alternativet till att vara individcentrerad är att vara systemcentrerad. Det innebär i det här fallet att flytta fokus från individernas mod, och hellre fokusera på vad i gruppdynamiken som är hindrande i förhållande till att kunna vara uppriktig.

Jag har aldrig uppmanat en tystlåten gruppmedlem att ta mod till sig. Däremot, när en person säger något och möts av kompakt tystnad frågar jag hur det känns. Svaret innehåller ofta förlägenhet och förvirring. Jag ställer följdfrågan om upplevelsen av förlägenhet ökar eller minskar sannolikheten för att personen fortsättningsvis ska yttra sig. Därefter vänder jag mig till hela gruppen och frågar om det är så här de vill ha det. Enbart denna intervention gör skillnad.

Att få igång ett gott gruppsamtal i ett fysiskt möte kan ibland vara svårt i sig, särskilt om vi ska prata om frågor som har viss laddning. Från den träning jag fått i det systemcentrerade perspektivet har jag snott följande utsaga: Det du säger får gruppen ta ansvar för. Det du inte säger får du ta ansvar för. I det fysiska sammanhanget brukar jag ibland skämtsamt säga att det inte är förbjudet att nicka och le åt den som yttrar sig. Givet att kroppsspråk och mimik blir svårare att uppfatta i det virtuella sammanhanget, blir det ännu viktigare med verbala utsagor som: Bra att du lyfte den frågan, jag håller med, det har jag också tänkt på, berätta mer.

Om ni har utvecklingspotential i era virtuella möten, varför inte be kollegorna läsa denna text och diskutera hur er grupp kan ta ansvar för vad individen säger och omsätta era slutsatser i spelregler. Grädden på moset är att ni då och då stannar upp under era möten och reflekterar över graden av uppmuntran. Då ökar ni chansen att få spänst i de virtuella mötena och över tid ha en bra gruppdynamik även på distans.

Michael Soderling är leg. psykolog och organisationskonsult.



Vad händer efter Coronakrisen på den svenska arbetsmarknaden?

Vad kan vi lära oss och vad borde förändras? Ekonomen Lars Calmfors, filosofen Jonna Bornemark och Fores vd Ulrica Schenström ger här sina framtidsprognoser.

Mitt under brinnande coronakris är det svårt att blicka framåt. Men även om stödpaketen avlöser varandra just nu, så kommer pandemihotet att ebba ut och ett slags vardag på arbetsmarknaden ta vid. Exakt hur den ser ut vet ingen. Men flera drag går redan att urskilja, enligt de tre experter som Arbetsvärlden talat med.

Lars Calmfors, professor emeritus i internationell ekonomi och forskare vid Institutet för näringslivsforskning, har forskat om hur tidigare kriser slagit mot den svenska ekonomin och arbetsmarknaden.

Han bedömer att det kommer att ske en del strukturförändringar i ekonomin på både några års och längre sikt.

– Om coronahotet kvarstår under några år så drabbas rese-, hotell- och restaurangbranschen av mer bestående problem än vad många förmodligen räknar med. Då måste tidigare anställda hitta ny sysselsättning i områden som expanderar, vilket kan vara vård, omsorg och hemleveranser, säger han.

Redan innan krisen pågick digitaliseringen som medfört att en rad jobb försvinner. Branscher som den fysiska handeln har dragits med lönsamhetsproblem och konkurrens från e-handeln. En utveckling som kan förstärkas av coronakrisen. Men Lars Calmfors varnar för att ha en alltför negativ syn på utvecklingen:

Hemleveranser har ökat kraftigt under spridningen av coronaviruset.
Foto: Anders Wiklund/TT
Hemleveranser har ökat kraftigt under spridningen av coronaviruset. Foto: Anders Wiklund/TT

– Det finns en negativ bias i alla förutsägelser om vad som ska hända med jobben vid stora omställningar. Det beror på att det är mycket lättare att räkna ut vilka jobb som väntas försvinna, än vad som kommer till.

Den påskyndade digitaliseringen som följt av möten och undervisning på distans lär hänga med även efter krisen.

– Exempelvis har vi på universiteten haft i stort sett samma undervisningsmetoder sedan antiken, där man står i en kateder och föreläser, men vi lär oss nu att vi i hög grad kan göra det digitalt. Ibland kan det vara en fördel att ses fysiskt, men inte alltid, säger han.

En annan större förändring rör beredskapen, där lagret av exempelvis medicin eller skyddsutrustning kritiserats. En effekt av det kan bli en förstärkt inhemsk produktion, något som bland annat ekonomen Rikard Forslid argumenterat för.

– Den här krisen har visat på känsligheten i internationella produktionskedjor. Man kan därför tänka sig att det inträffar ett slags deglobalisering, där företag av ren självbevarelsedrift väljer att ha fler leverantörer nationellt. Det kan därför ske en viss återflytt av sådant som outsourcats till andra länder, säger Lars Calmfors.

Calmfors: ”Återflytt av sådant som outsourcats”

En annan osäkerhetsfaktor över hur arbetsmarknaden kan se ut när pandemihotet lagt sig rör de krisåtgärder som vidtagits.

– När ekonomin ska återstartas igen bör inte arbetslöshetsförsäkringen och systemet för korttidspermittering förbli alltför generöst eftersom det kan hämma drivkrafterna att hitta nya jobb där det finns arbetskraftsefterfrågan, säger Lars Calmfors.

Skype, Zoom och Teams har ersatt de fysiska mötena på många arbetsplatser. Här träffar prins Carl Philip via Skype personal på fältsjukhuset vid Östra sjukhuset i Göteborg.

Foto Björn Larsson Rosvall/TT
Foto Björn Larsson Rosvall/TT


Ulrica Schenström, tillträdde sitt nya jobb som vd på tankesmedjan Fores i mitten av mars, samtidigt som coronapandemin slog till i Sverige. De första veckorna i den nya rollen har därför skett på distans.

– Jag blev tvångsdigitaliserad och fick ställa om alla möten och snabbt skaffa all teknik som krävs. Det var inte utan motgångar – exempelvis fick vi göra om hela inspelningen av en podd jag medverkade i. Jag har därför blivit tvungen att lära mig tekniken, säger hon och fortsätter:

– Det har ju varit otaliga Almedalen-seminarium de senaste åren om hur digitaliseringen och AI är på väg att förändra samhället. Nu kommer förändringarna med brutal fart och vi som jobbar hemifrån har fått en enda stor jätteutbildning, som vi kommer ta med oss även efter krisen.

Vi som jobbar hemifrån har fått en enda stor jätteutbildning

Ulrica Schenström ser därför digitaliseringen som den tydligaste förändringen som lär följa när krisen lagt sig. Och för de som saknar utbildning eller jobb där teknikförändringarna spelat en avgörande roll måste kunskapsluckorna tätas snabbt.

– Det har rått politisk konsensus om att det är bra att digitaliseringen är på gång. Men vad har man gjort för att säkerställa att utbildning och utvecklingen i den frågan faktiskt har fungerat? Det är uppenbart att den inte har det. Inte minst med tanke på att jag själv knappt var digitaliserad trots att jag ser mig som en hyfsat modern person som kan teknik.

Schenström: ”Politikerna måste bli bättre”

En effekt av den insikten respektive den debatt som följt om den svenska beredskapen, bör därför vara att politiken blir bättre på att ta beslut på lång sikt, menar hon:

– Politiken tenderar att vara väldigt mycket här och nu och just nu måste politiken vara det. Men politikerna måste bli bättre på att se behoven långt framöver. Vi måste därför se över frågor som: Vilka system behöver vi ställa om när det är kvinnorna som har de mer kvalificerade jobben? Själv har jag tjatat om att vi behöver en förändrad föräldraförsäkring för att möta förändringarna på arbetsmarknaden.

Lättare för varje arbetsplats att rensa upp i mötesträsket

Jonna Bornemark, professor i filosofi vid Södertörns högskola, delar bilden av att krisen medfört att det digitala mötet kommit för att stanna.

– Vi har ett omvittnat mötesöverskott. Den här omskakningen gör det lättare för varje arbetsplats att rensa upp i mötesträsket och innebär en chans för alla att fundera över vilka möten som kan tas digitalt och vilka som inte måste tas alls.

Hon ser även ett annat område som borde rensas upp: Den omfattande administrationen som exempelvis ingår i vårdpersonalens arbetsuppgifter.

– Det har vuxit fram en administrativ överbyggnad inom sjukvården. Den administrativa personalen har vuxit radikalt och jag undrar om de yrkesgrupperna behöver vara så stora.

Bornemark: ”Kommer inte lämna alla lyckliga”

Jonna Bornemark. Foto: Volante.
Foto: Volante.

Jonna Bornemark har i sin forskning studerat mätbarhetens gränser och bland annat skrivit boken ”Det omätbaras renässans: en uppgörelse med pedanternas världsherravälde”. Hon identifierar den ökade resultatstyrningen inom det offentliga som en problemkälla.

– Med New Public Management har det uppstått en syftesförskjutning där kärnverksamhet bitvis hamnat i skuggan av administrationen. Det finns en stor frustration bland personal inom vård, skola och omsorg över hur mycket kraft som går åt till att upprätthålla systemet, säger hon och fortsätter:

– Stora resurser läggs på att granska arbetet på mikronivå, men själva systemet som sådant har inte granskats och det kan visa sig att det inte är tillräckligt effektivt, ekonomiskt eller kvalitetsdrivande. Det vore därför intressant att veta vad vi faktiskt behöver av den här överbyggnaden.

Ett annat ämne som lär få förnyad kraft är miljö- och klimatfrågorna. Här finns ett ypperligt tillfälle för alla aktörer att ställa om och bli mer miljövänliga i sin verksamhet, menar Bornemark:

– De mest klimatfarliga branscherna kanske inte ska få stödpaket. Exempelvis kan omskolningen av SAS-personal till att arbeta inom vården vara en utmärkt lösning, medan pengar till flygbranschen kanske inte är rätt väg att gå. Det klart att det tar emot, men en omställning kommer inte lämna alla lyckliga.



Andara AB blir Andara Group AB

För att bli tydligare mot både kund- och konsultmarknaden har Andaras hittillsvarande verksamhet delats upp i två delar, Andara Economy och Andara Professionals och från september 2020 är alla Andaras verksamheter samlade i Andara Group AB.

Andara Economy har specialiserat sig på konsultuthyrning och rekrytering inom ekonomi- och finansområdet.

Andara Professionals arbetar med konsultuthyrning och rekrytering inom HR, lön, inköp & order & logistik, marknad och kontor & administration.

”Vi ser ett ökat behov av specialisering från både kund- och kandidatmarknaden och konsultcheferna och rekryterarna i både Andara Economy och Andara Professionals har lång och gedigen erfarenhet inom sina respektive områden.

För att ta några exempel så vill en ekonomichef tala med en konsultchef hos oss som kan ekonomi och som lätt kan sätta sig in i kundens behov och samma sak gäller för en personal- eller HR-chef, de vill också kommunicera med en konsultchef med lång och djup erfarenhet från deras yrkesområden” säger Andara Groups VD Linda Gadd.

Mera information hittar du här:

Andara Groups hemsida: www.andaragroup.se

Andara Economys hemsida: www.andaraeconomy.se

Andara Professionals hemsida: www.andaraprofessionals.se

Har du frågor och funderingar är du välkommen att ringa mig på telefon 0720199209 eller mejla mig på linda.gadd@andaragroup.se

Linda Gadd

VD

Andara Group AB



Undersökning: Var femte vill jobba mer på distans efter corona-krisen

Trenden med digitala möten kommer stärkas även efter covid-19.

Var femte vill arbeta mer på distans efter krisen, än de gjorde innan, visar en undersökning av DN/Ipsos.

Det har blivit mer populärt att arbeta någon annanstans än på arbetsplatsen.

Under de första sex månaderna innan coronakrisen drabbade Sverige arbetade en av fyra förvärvsarbetande (26 procent) minst en halv dag i veckan på distans eller hemifrån.

Men under perioden mars till slutet av maj hade den andelen ökat till nästan fyra av tio (36 procent), uppger DN som publicerar undersökningen.

Nästan var femte (19 procent) vill fortsätta att arbeta på distans i högre utsträckning efter krisen än vad de gjorde innan, visar undersökningen.

Och det är de digitala hjälpmedlen de nämner – videokonferenser och möten via datorn och telefonen. Men hjälpmedel inte är nya. De användes redan innan, men krisen påskyndar utvecklingen.

– Nu gör vi det på ett helt nytt sätt. Det har blivit självklart för oss att använda det på ett annat sätt än tidigare, säger Erik Wästlund, docent i psykologi till DN.

Bestående utveckling

Han bedömer att det kommer att leda till varaktiga förändringar. Digitala möten kommer att bli mycket mer vanliga i framtiden. Det gäller särskilt möten som kräver längre resor.

– Det kommer att bli en självklarhet och det blir heller ingen överraskning när någon säger att de vill göra det, tror Wästlund.

Vanligare i storstäder

Storstadsregionerna sticker ut rejält. Där har mer än varannan (52 procent) arbetat hemifrån eller på distans under mars till april. Det kan jämföras med drygt var tredje (36 procent) under perioden september till februari.

Där är det också fler som vill arbeta mer på distans efter krisen. Mer än var fjärde (28 procent) vill arbeta mer på distans, mot 14 procent som vill arbeta mindre på distans.

Den vanligaste förklaringen till att människor är positiva till distansarbete är att de slipper resor och pendling. Storstadsbor brukar ha de längsta pendlingstiderna, uppger DN.

”Stora risker”

Det finns även risker med arbetet hemifrån, säger universitetslektor Johan Alfonsson på institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Den stora risken är det sociala stödet, säger han till DN.



Kristallen bland rekryteringsföretag!

Vi på branschen.se har under våren berättat om hur enkelt det är att starta upp ett rekryteringsföretag. Har du en telefon och en dator kan du relativt snabbt få upp en hemsida och börja kontakta kunder och utge dig för att vara specialist inom rekrytering. Ingen utbildning krävs, ingen certifiering, ingen kunskap och framförallt inget erfarenhetskrav.

Andara Group är ett företag i motsats till allt detta. Ett relativt ungt bolag där grundarna har en lång erfarenhet och kunskap inom branschen. Vid uppstarten såg de en möjlighet att etablera ett företag med en process i nära dialog med kunder och kandidater i syfte att spara värdefull tid och hitta den bästa kandidaten för sina kunder. Grundarna till bolaget är Lilian och Svante Norin som startade upp Kontorsjouren som bildade grunden till Adecco Sverige samt även Resurs Bemanning som idag är en del av Wise. Med sin gedigna erfarenhet startade de Andara Group i ambition av att vara ett kundnära rekryteringsföretag som hellre levererar kvalité än kvantitet.

– Rekrytering bygger på erfarenhet, metodik, kunskap och en förmåga att sätta sig in i den miljö där den blivande anställde ska arbeta. Vår målsättning är att se till att alla sökande kandidater får en bra upplevelse av kundföretaget och av hela rekryteringsprocessen berättar Linda Gadd.

Linda Gadd har jobbat på Andara Group i två år. Hon kommer från telekombranschen som personalledare på Bredbandsbolaget och Telenor. I grunden är hon ekonom och efter att hon avslutat sin anställning fick hon möjlighet att återuppta sina studier och började studera igen med inriktning på ledarskap, HR och arbetsrätt. Vid årsskiftet gick hon in som delägare och VD på Andara Group.

– Andara Group är ett litet bolag med fem anställda på kontoret, och alla de fördelar som ett litet bolag har med ett starkt engagemang och delaktighet. Alla på bolaget är inblandade i samtliga processer från sälj, kundmöten, rekryteringen och konsultshantering. Vi vill absolut växa men vi vill behålla det lilla bolagets fördelar med att vara snabba, flexibla och att kunna arbeta med personliga relationer säger Linda Gadd

– Vi jobbar med tjänster på kontor inom Stockholm där vår styrka är att vara flexibla och anpassa oss efter kundens behov beroende på om kunden vill rekrytera eller bemanna. Merparten av våra uppdrag är inom ekonomisektorn men vi tillsätter även många jobb inom HR, lön, marknad, administration med flera. Vi är inte specialiserade inom några kategorier av branscher. Våra kunder finns inom alla branscher som är i behov av ekonomer och kontorspersonal i Stockholmsområdet.

Ni både bemannar och rekryterar?

– Under de år vi varit verksamma har vi mest levererat en kombination av hyra och anställning som vi kallar för Hyrköp. Kunden hyr konsulten i sex månader vilket ofta motsvarar provanställningen för att sen övergå till en fast anställning hos kunden. Vi tycker detta fungerar bra eftersom både kunden och kandidaten har lite av hängslen och livrem. Vi omsätter våra konsulter var sjätte månad där, i princip, alla våra hyrköp resulterat i att kandidaten gått hela vägen och blivit anställd.

– Nu i dessa tider upplever vi redan att våra kunder i större utsträckning väljer att hyra in sin personal på bekostnad av att rekrytera. Det är en trend som vi upplever kommer att hålla i sig framöver innan allt har stabiliserat sig igen säger Linda.
Hur arbetar ni i era processer?

Andara är ett namnet på en kristall

– Genom att lära känna kunden, deras verksamhet och kultur, skapar vi oss en god bild av deras behov och vilken potential rätt person skulle innebära för kunden. Vi lägger väldigt mycket tid i början av varje process.

– För oss är det viktigt att kunna lyssna och förstå vad kunden behöver. Kompetens, erfarenhet och utbildning är givetvis viktiga ingredienser, men personligenheten är nummer ett. Att förstå kundens kultur är det viktigtaste för att kunna matcha och leverera den bästa kandidaten. Vi är noggranna och besöker alltid våra nya kunder, i de flesta fall med två rekryterare, för att garantera att vi uppfattar och upplever på samma sätt. Tack vara vårt gedigna förarbete har vi lagt en bra grund för att kunna leverera rätt kandidat som både trivs hos bolaget och som lever upp till kundens förväntningar säger Linda Gadd

Linda Gadd berättar vidare och betonar vikten av närheten till kunden.

– Vi har en fördel av att vi är relativt små på marknaden. Med det kommer en närhet till kunden och avsaknaden av byråkrati där rekryteraren följer med kunden och kandidaten i hela processen. Vi träffar gärna våra kunder flera gånger och har inga fasta krav eller bestämda normer som gäller för alla kunder utan vi anpassar oss till kundens önskemål. Vi är medvetna om att alla kunder är olika, har sin egen kultur, historia och syn på rekrytering och bemanning därför måste vi vara flexibla och tillmötesgående mot våra kunder och anpassa oss efter deras önskemål.

Att hitta medarbetare med rätt kompetens, erfarenhet och personlighet är ett tidskrävande arbete och risken att det blir fel är också stor. Andara Groups process innefattar allt från kravspecifikation, kandidatsökning, intervjuer, tester, referenstagning och presentation fram till anställning – i nära dialog med både kunder och kandidater.

Vilken relation har ni med era konsulter?

– Rekrytering bygger på erfarenhet, metodik, kunskap och en förmåga att sätta sig in i den miljö där den blivande anställde skall arbeta och vi ser till att alla sökande kandidater får en bra upplevelse av kundföretaget och av hela rekryteringsprocessen.

– En av de absolut viktigaste delarna för oss som bolag är att vi finns där för våra konsulter. Vi har en mycket tät kontakt med våra konsulter. Även om konsulterna bara är hos oss i sex månader är det viktigt att de får vägledning och omsorg under hela sin resa. Detta är vi väldigt noga med. Gör vi ett bra jobb så hoppas vi givetvis att våra konsulter, som varit hos oss, kan bli våra kommande ambassadörer till nya konsulter och kunder. Det är den bästa marknadsföringen vi kan få.

Vi har fler än tiotusen kandidater i vår bas, som vi samlat på oss under våra sex år.

– Sen arbetar vi självklart väldigt aktivt med att uppsöka och attrahera nya konsulter genom vanlig annonsering och givetvis traditionell search. När vi kombinerar dessa två sätt hittar vi de bästa kandidaterna som vi kan presentera för kunden.

– Vanligtvis hittar vi kandidater inom två veckor från det att vi träffat kunden första gången och startar vårt arbete. När vi nu är inne i en lågkonjunktur finns det många kompetenta kandidater på marknaden. Men innan krisen var det kandidatens marknad säger Linda.
Hur jobbar ni med försäljningen?

”Vi är alla säljare på Andara Group”

– Vi försöker vara aktiva på olika delar av marknaden. Vi arbetar med allt från varumärkespositionering på TV 4-vädret till våra nyhetsbrev, sociala medier samt eget sälj. Våra digitala utskick har gett oss mycket. Vi är aktiva på sociala medier och sen arbetar vi givetvis med traditionell sälj. Vi är alla säljare i företaget och vi har en plan på att vi ska anställa fler medarbetare inom sälj, dock har dagens kris inneburit att vi avvaktar lite med den delen då vi som alla andra har haft en naturlig nedgång under krisen.

– Vi vill stå för kvalité. Vi är trygga i det och vi står fast vid vår prismodell. Men vi ser att marknaden är utsatt och att det finns rekryteringsföretag som erbjuder – lägre priser. Visst finns det vissa kunder som bara ser till priset och väljer det ”billigaste” alternativet. Men vi ser att flera av dessa kommer till oss i efterhand och väljer oss för den kvalité vi har att erbjuda.

– Under pågående kris har vi trots allt varit lyckligt lottade. Visst har även vi blivit drabbade men vi har haft ett flöde av inkommande uppdrag under hela våren då det hela tiden har varit en efterfrågan på ekonomer. Dessutom har vi under krisen fått en större efterfrågan inom kundservice, innesäljare och helpdesk.

– Vi brinner för att hitta rätt personer till rätt plats. Vi drivs av känslan att kunna göra skillnad och leverera det vi lovar avslutar Linda Gadd.

Läs hela artikeln hos Branschen.se

Hitta ditt drömjobb

Är du sugen på att byta jobb? Letar du efter nytt jobb och nya möjligheter på arbetsmarknaden? Kämpar du med CV och personligt brev? Tycker du att det är tufft att gå på jobbintervju?

Vi på Andara Group har många års erfarenhet av rekrytering och ledarskap och vill gärna hjälpa dig att få ditt drömjobb. Under en timme coachar vi dig för att öka dina chanser i jobbsökardjungeln.

Vi fokuserar på hur du ska skapa ett intresseväckande CV och personligt brev som når igenom bruset av ansökningar. Vi tipsar också om hur du ska förbereda dig inför en intervju och vilka frågor du kan förvänta dig under jobbintervjun. Vi skräddarsyr din konsultation efter just dina behov.

Vi vill gärna hjälpa dig att få ditt drömjobb.

En timme med Linda, Lilian eller Claudia kostar 499 kr. Välkommen att maila eller ring någon av oss för att boka din timme med oss (antingen på vårt kontor på Kungsgatan 33, plan 6 eller digitalt).

  • Linda: Telefon 072 – 0199209, mejl linda.gadd@andara.se
  • Claudia: Telefon 076 – 8007001, mejl claudia.klingsell@andara.se
  • Lilian: Telefon 0708 – 571152, mejl lilian.norin@andara.se

Varmt välkommen att kontakta oss!

Klicka här för mer info!

Rekrytering – ett svårt hantverk - intervju i VD-tidningen med Andara Groups VD Linda Gadd

En felrekrytering kan vara förödande för ett företag. Den kostar förutom tid och pengar också energi och arbetsglädje. Hur ska man göra för att minska risken för att detta händer?

Linda Gadd, vd för rekryteringsföretaget Andara Group konstaterar att en felrekrytering kan inverka negativt på arbetsmiljön och skapa frustration, ifall teamet tvingas arbeta med en medarbetare som inte lyckas bra i sin position.

-Därför är en grundlig urvalsprocess avgörande för att hitta rätt kandidat. Att hantera en felrekrytering tar även mycket kraft från den ansvarige chefen. I och med att ledaren får mindre tid till att fokusera på verksamheten påverkas teamet och därmed även resultatet, säger hon.

Linda Gadd betonar att i vilken ordning man lägger delarna i en rekryteringsprocess påverkar utfallet. Genom objektiva och välstrukturerade intervjuer och tester säkerställer man att de kandidater som är kvar efter dessa steg troligen är en relativt god matchning mot kravprofilen.

Desto bättre arbete som görs tidigt desto mer ökar möjligheten att kandidaterna framstår i sin fulla potential. Genom att låta magkänslan få ta så liten plats som möjligt i rekryteringar minskar risken för både diskriminering och felrekryteringar.

ETT SVÅRT HANTVERK

Hon konstaterar att skriva en platsannons som både är korrekt och säljande är ett svårt hantverk. Det är viktigt att fånga läsarens intresse tidigt i annonsen.

-Inled inte annonsen med en lång beskrivning av själva företaget. Det är information som kandidaten lätt kan googla fram på egen hand. Då riskerar man att missa att beskriva det som är väsentligt för den sökande, det vill säga den specifika rollen och dess sammanhang.

Istället bör man enligt henne måla upp en attraktiv bild av kandidatens plats i organisationen, vilken hen kommer att arbeta tillsammans med och hur utmaningarna ser ut.

-Satsa på att ge en ärlig bild av företagets styrkor och svagheter, presentera utmaningarna som något som kandidaten kan vara med och påverka. Skippa floskler som man ändå inte kan leva upp till, det ökar bara risken för att kandidaterna får fel förväntningar som i förlängningen kan leda till att en anställning slutar i förtid.

Lind Gadd betonar att effektiv rekrytering börjar med arbetsgivarvarumärket. Där kan en modern och mobilanpassad karriärsida vara en idealisk plattform för att presentera företaget som arbetsgivare på ett professionellt och kandidatfokuserat sätt.

–Tänk på att vara genuin i detta arbete. Syftet är att ge kandidaten en tydlig och positiv bild av kulturen på företaget och redan här börjar man som arbetsgivare att sätta förväntningar hos kandidaten.

UTVÄRDERING

När det så finns sökande till en tjänst gäller det att utvärdera kandidatens gentemot de krav som fastställts för den aktuella tjänsten.

-Baserat på detta bör man kunna förutsäga hur väl kandidaten kommer att lyckas i jobbet. Man måste också göra en bedömning om hur kandidaten passar in i arbetskulturen och att kandidaten har potential att bidra positivt till arbetsmiljön, säger Linda Gadd.

Anställningsintervjun är ett viktigt tillfälle att visa upp företagets kultur.

-Ändå gör många misstaget att bara erbjuda kandidaten en kopp kaffe och sedan tar man med hen till ett konferensrum för själva intervjun. I stället borde man ta vara på detta gyllene tillfälle att ge kandidaten en inblick i vilket sammanhang vederbörande kan komma att arbeta i. Linda Gadd tycker att man skall passa på att visa runt i lokalerna och om det finns möjlighet även hälsa kort på någon framtida kollega.

-Det gäller att försöka visualisera ett sammanhang för kandidaten. Miljön där intervjun eller samtalet ska äga rum bör vara neutral så att kandidaten inte kommer i underläge gentemot intervjuaren. Man ska skapa en avslappnad atmosfär där situationen inte känns som ett förhör utan som ett samtal och där det pågår en dialog. Att alltid ta referenser är en självklarhet.

Det gäller att välja referenser kritiskt och genomföra en strukturerad referensintervju. Man måste ha i åtanke att referenten är vald med omtanke av kandidaten-Däremot kan en referensintervju ge värdefull information som inte framkommer under själva kandidatintervjun.

GODA KANDIDATER ÄR ALLTID EN ”FÄRSKVARA”

Hon konstaterar att kvalificerade och goda kandidater alltid är en ”färskvara”.

-De allra flesta kandidater som söker kvalificerade jobb är involverade i flera rekryteringsprocesser samtidigt. Det innebär stor risk att goda kandidater försvinner om rekryteringsprocessen drar ut för långt på tiden.

-När valet är gjort är det dags för introduktionen till arbetet och där finns det också en del fällor att hamna i.

Linda gadd tycker att det är naivt att tro att det räcker att gå parallellt med en kollega i ett par veckor för att skapa en stabil grund för den nyrekryterade.

-Därför kan det vara klokt att skippa ordet introduktion och i stället tänka termen onboarding, vilket står för en mycket längre process där den nyanställde får en chans att växa in i företaget och förstå kulturen och vad som förväntas med hjälp av en relevant tidplan.

-Det viktiga i sammanhanget är enligt Linda Gadd, att den nyanställde ska känna att det finns en struktur och plan för hur utvecklingen kommer att se ut, även efter de första två veckornas introduktionsrundtur.

-Här läggs grunden för att den man investerat tid och energi på att rekrytera faktiskt stannar långsiktigt så att man inte riskerar att behöva göra om hela processen igen, avslutar Linda Gadd.

LINDAS FEM TIPS FÖR ATT LYCKAS MED REKRYTERINGEN

  1. Slarva inte med förarbetet. Ta fram en detaljerad kravprofil som beskriver vad som är viktigt för att lyckas i rollen.
  2. Skapa en säljande annons där du lyfter fram vilka utvecklingsmöjligheter tjänsten innebär.
  3. Låt personliga egenskaper väga lika tungt som kompetens och erfarenhet. Vi är ute efter en helhet och det är viktigt att kandidaten matchar med företagets kultur och värderingar.
  4. Ta fram en långsiktig plan för onboarding så att de nyanställda uppnår sin fullständiga potential på lång sikt.

De bästa kandidaterna får snabbt napp. Var snabb när du får in en bra ansökan och vänta inte med att boka en intervju med en toppkandidat



Andara Groups Trendspaning maj 2020

Så kickstartar vi Sverige – intervju med professor Paul Braunerhjelm

Hur kan Sverige starta om igen när krisen är över? Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi på KTH, vill se en politik som gynnar nyföretagande och får företag att våga växa igen.

–Det är helt avgörande för att vi inte ska dras med stora samhällsekonomiska kostnader under lång tid som riskerar att urholka välfärd och välstånd, säger han.

Pontus Braunerhjelm, sitter med som expert inom entreprenörskap, innovation och näringslivsfrågor i Omstartskommissionen, nyligen startad av Stockholms Handelskammare. Totalt elva experter ska komma med konkreta förslag på hur politiken kan bidra till att kickstarta svensk ekonomi efter coronakrisen.

– Det finns många viktiga frågor men övergripande handlar det om förtroende och tillit för att vi har kommit ur krisen, att förutsättningarna är hyggligt robusta över såväl kort som lång tid, samt att samhället har beredskap att under en tid bära delar av de kostnader som näringslivet normalt tar, säger han.

De krispaket som regeringen hittills presenterat får både ris och ros av Pontus Braunerhjelm. De inledande åtgärderna, med förbättrade lånevillkor, ändrat ansvar för sjuklöneersättning, uppskov med skatter och låne- och exportgarantier, var bra i stora delar men inte tillräckliga, anser han.

– De nådde inte företagen som var i störst behov av stöd. Detta rättades till med permitteringslöner, särskilt när dessa ökade till att ta 80 procent av lönekostnaderna, och än mer med det så kallade omställningsstödet, även om det kom alldeles för sent. Frågan är om omställningsstödet når företagen före 1 juli och hur många som går i konkurs tills dess.

Jämfört med andra kriser som drabbat svensk samhällsekonomi – hur allvarlig är denna?

–Utan tvekan den allvarligaste sedan depressionen på 1930-talet. Dagens kris slår så brett och djupt, nationellt och globalt samt påverkar både efterfråge- och utbudssidan. Den framtida utvecklingen är väldigt osäker. Kommer arbetslösa kunna återföras i arbete snabbt denna gång ¬– till skillnad från tidigare kriser – kommer digitaliserade lösningar och affärsmodeller ta ett språng?

– Och allt hänger ihop med osäkerheten kring viruset: Skapas immunitet hos de som varit sjuka, kommer en andra våg, får vi fram ett vaccin?

När kommer hjulen börja rulla igen som vanligt tror du?

–Jag tror att vi får en gradvis återgång till ”business as usual”, men det beror på de osäkerheter som nämndes ovan. Helt tillbaka till det gamla normala tror jag kanske aldrig vi kommer, vilket inte nödvändigtvis är en nackdel, men att få full fart på ekonomin skulle jag tippa tar minst 18 månader.



Andara Groups Trendspaning maj 2020

Distansarbete kan öka efter krisen

Fyra av tio säger att de kommer jobba mer på distans efter coronakrisen. Det visar en undersökning om svenskarnas inställning till distansarbete.

Teleoperatören Tele 2 frågade i februari i år 1 000 yrkesverksamma svenskar om distansarbete samt hur de uppfattar att digitala lösningar för distansarbete fungerar. I mitten av april ställde de samma frågor igen för att följa upp hur distansarbetet under coronakrisen påverkat.

Föga förvånande har distansarbetet ökat. I februari svarade två procent att de distansjobbade på heltid och i april hade det ökat till 32 procent. I Stockholmsområdet är siffran ännu högre – 45 procent jobbar heltid på distans just nu.

Undersökningen visar också att 39 procent av de som jobbar hemifrån på heltid är mer nöjda med sin arbetssituation och 36 procent upplever att de jobbar mer effektivt. Fyra av tio säger att de kommer jobba mer på distans när krisen är över och de får gå tillbaka till sina kontor igen.

–Vi har helt nya utmaningar som operatör och även som stor arbetsgivare i och med att fler jobbar hemifrån. Våra företagskunder har på väldigt kort tid vaknat upp i en helt ny verklighet och nu måste vi och dom snabbt ställa om för att hantera hur medarbetarna ska kunna ta del av obegränsad kommunikation både från kontoren och hemifrån, säger Fredrik Stenberg, Affärsområdeschef, storföretag på Tele2, i en kommentar.

Teams och Skype är de vanligaste tekniska lösningarna för videomöten. Majoriteten av de tillfrågade (65 procent) sitter mindre än tio timmar per vecka i videomöten men 7 procent sitter mer än 20 timmar per vecka i videomöten.



Andara Groups Trendspaning maj 2020

Snabb digital omställning för att rädda liv

Coronakrisen har ställt helt nya krav på öppenvårdspsykatrin. På bara några dagar, när pandemin slog till mot Sverige, tappade WeMind hälften av sina patienter. De uteblev från mottagningarna. Det fick bolaget att på mindre än två veckor göra en stor digital omställning och idag träffar nästan hälften av patienterna sina behandlare via distanskontakter. En omställning som ger patienterna trygg och säker vård. Och räddar liv.

WeMind är ett av Sveriges största psykiatriföretag och bedriver verksamhet på uppdrag av fyra landsting runt om i Sverige. Årligen har WeMind drygt 20 000 patienter under behandling och en vanlig dag har de 17 mottagningarna ungefär 850 besök.

–Redan i början av mars började vi se att sjukfrånvaron gick upp och att fler patienter uteblev. Vi insåg att vi skulle vara tvungna att drastiskt förändra vår verksamhet för att kunna fortsätta att ha kontakt med våra patienter och ge dem en trygg och säker vård, säger Urban Pettersson Bargo, grundare och VD.

–Många av våra patienter är svårt sjuka och om deras behandling avbryts riskerar man en dödlig utgång som följd. Vi måste ha kontakt med patienterna på ett sätt som funkar för dem.

För att WeMind skulle kunna ersätta de fysiska besöken med distansbesök behövde de först övertyga beslutsfattarna i landstingen. Urban Pettersson Bargo framhåller att den digitala omställningen möjliggjordes genom att landstingen agerande snabbt och fattade kloka beslut.

–Vi visste redan innan krisen att våra patienter efterfrågade digitala möten och hade därför testat videosamtal. Men om man inte får en rimlig ersättning för patientkontakter på distans är det svårt att ha resurser att bedriva en sådan verksamhet. Vi var med andra ord redo att ta steget, men efterfrågan fanns inte hos politikerna innan coronaepidemin.

Tack vare interna utbildningar, teknikkompetens i ledningsgruppen och ett stort engagemang hos personalen att upprätthålla kontakten med patienten lyckades WeMind på kort tid ställa om så att alla de som uteblir från mottagningarna erbjuds distanskontakter.

–Det har gått väldigt bra och de allra flesta har svarat väl på omställningen. Många patienter har verkligen uppskattat möjligheten att kunna ha kontakt med psykiatrin via datorn.

Coronakrisen har också inneburit en ökad belastning på personalen på grund av hög sjukfrånvaro, läkare, psykologer, sjuksystrar har alla varit tvungna att täcka upp för varandra och ta hand om varandras patienter.

–Vårt mål har varit att inte tappa någon av dem vi behandlar utan upprätthålla kontakten på det sätt som fungerar för patienten. De har varit en intensiv tid för alla som jobbar på WeMind, oro för patienterna, oro för hur man ska lyckas genomföra sitt arbete och förstås oro för själva sjukdomen. Jag är väldigt stolt över hur väl vi har lyckats med omställningen och extremt imponerad av alla mina duktiga medarbetare, avslutar Urban.



Andara Groups Trendspaning maj 2020

Dystra siffror från Kompetensföretagen. Kvartals¬rapporten Q1 – 2020: Coronakrisen drabbar branschen hårt.

Effekterna av coronaviruset har slagit hårt mot svensk ekonomi. Stora delar av näringslivet har stängts ner. Detta blir tydligt i den minskade omsättningen bland Kompetensföretagens medlemmar.

Under det första kvartalet fortsätter den nedåtgående trenden för branschen. Omsättningen i Kompetensföretagens medlemsföretag visar på en negativ tillväxt med -12,5 procent under det första kvartalet 2020, jämfört med samma period förra året. Coronakrisen har särskilt hårt drabbat det största yrkesområdet Industri & Tillverkning som minskat med 21 procent. Det märks främst i Västra Sverige, där Industri & Tillverkning är stora kunder, där den totala omsättningsutvecklingen minskat med 15,2 procent.

Varslen och permitteringarna ökar nu kraftigt till följd av coronakrisen, och om utvecklingen fortsätter bedömer Arbetsförmedlingen att arbetslösheten kommer att ligga på cirka 11 procent i sommar. Det motsvarar ungefär 560 000 inskrivna arbetslösa. För att möta denna utmaning förändrade Arbetsförmedlingen fördelningen mellan tjänst och utbildning vilket bland annat innebär en utökning av antalet deltagare i matchningstjänster. Som ett resultat har omsättningen i Omställning ökat med 27,8 procent under kvartal ett, visserligen från sedan tidigare mycket låga nivåer.

Rekrytering minskade med 30,5 procent och omsättningen inom Bemanning minskade med 12,3 procent jämfört med 2019.

Omsättningen i Kompetensföretagens medlemsföretag uppgick under första kvartalet 2020 till 6,4 miljarder kronor att jämföra med 7,3 miljarder under första kvartalet 2019.



Jobbar du inom vård, lager, livsmedel eller apotek m fl branscher som har det hett om öronen nu?

Våra rekryteringsexperter hjälper dig med allt från att läsa CV, boka in och genomföra intervjuer, bakgrundskontroller, kandidaturval och all administration omkring rekryteringsprocessen. Vi kan arbeta på distans i ert system eller på plats på ditt kontor.

Varmt välkommen att ringa mig på tel 072 - 0199209 eller mejl linda.gadd@andara.se

Läs mer här

1 april 2020

Andara Groups marknadschef kommer att medverka vid invigningen den nya ”Guldbron” mellan Södermalm och Gamla Stan i Stockholm

Den nya bron som fraktats från Kina och som ska förbinda Södermalm med Gamla Stan i Stockholm är 140 meter lång, väger 3 700 ton och kommer att ha åtta körfält. Bron kommer att målas i en gul guldskimrande färg och har därför fått namnet ”guldbron”.

Guldbron skall monteras på plats under våren och sommaren 2020 och enligt Skanskas byggledning ska bron vila på ett lager av Andara kristaller som skall jämna ut rörelserna i bron. Andara kristallen, som förutom sin skönhet, är känd för sin hårdhet och styrka och är mycket lämplig att använda som ett sorts kullager som tar upp de naturliga rörelserna i brokonstruktionen.

Andara AB, som är ett rekryterings- och konsultuthyrningsföretag, är det enda företaget i Sverige som bär kristallens namn blev därför tillfrågade av Skanskas ledning att medverka vid invigningen av bron.

”Vi blev glatt överraskade när vi fick frågan från Skanska” säger Andara Groups marknadschef Svante Norin ”och vi kommer givetvis att medverka vid invigningen av den nya bron den 24 augusti 2020”.



Andara Groups personalomställning

Andara Grouperbjuder arbetsgivare hjälp med att hitta nya arbeten för varslad eller uppsagd personal. Inte sällan händer det att när en viss bransch tvingas till neddragningar så uppstår behov hos andra företag och branscher och det är bl a där som Andara Group kan hjälpa till.

Andara Grouperbjuder tjänster direkt till företag som varslar personal eller som är under omorganisation. Över tre miljoner svenskar omfattas av något av de sju trygghetsråden, som är samlingsnamnet för de kollektivavtalsstiftelser som administrerar omställningsavtalen.

Omställningsprocessen för individen innefattar i regel fem faser, från den inledande informationen till den avslutande kontakten. Däremellan kan individen behöva utveckla både synen på sig själv och på sina mål. Individen aktiveras också i jobbsökandet i olika steg.

Motiverande samtal och stöd gör att detta blir av och blir bättre. Chock, nedstämdhet och passivitet är inte ovanliga reaktioner på arbetslöshet och uppsägning. Stöd i att aktivt arbeta med nya möjligheter hjälper och förkortar tiden i arbetslöshet.

Arbetsgivare erbjuds rådgivning när de ska genomföra neddragningar och omorganisationer. Att göra en kompetensinventering av befintliga medarbetare kan också bidra till ett bättre omställningsresultat för alla inblandade.

Andara Grouperbjuder personalomställning inom ekonomi, lön, HR, kontor & administration, order & logistik m fl yrkesområden.

Läs mer om Andara Groups personalomställning här

Konsultmingel hos Andara Group och föreläsning av Lina Eklind

Vi samlade våra konsulter till en mingel- och föreläsningskväll hos Andara Group. Lina, som föreläser under namnet Lina Lagom, berättade om hur man kan hitta sin ”lagomnivå” inom hälsa, motion och kost. Många nyttiga tips fick vi oss till del och kvällen avslutades med mat och trevlig samvaro.

Stort tack till alla som kom och stort tack till Lina för en inspirerande föreläsning!



Minimera risken för dyrbara, frustrerande och tidsödande felrekryteringar och låt inte ”magkänslan” styra allt!

Med mer än 40 års samlad erfarenhet från alla aspekter av rekryteringsarbete vill vi gärna dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter. I vårt förra nyhetsbrev tog vi upp behovet av en bra rekryteringsstrategi, nyttan av ett digitalt rekryteringsverktyg, platsannonsen och employer branding och idag tar vi upp intervjusituationen och hur man undviker att ”magkänslan” får för stor makt. I nästa nyhetsbrev tar vi upp utvärdering av kandidatens kompetenser, urvalsprocessen, referenstagning,, ”ombordstigningen” och vi påminner om att goda kandidater alltid är en ”färskvara” som försvinner snabbt om rekryteringsprocessen drar ut för långt på tiden.

Läs Nyhetsbrevet i dess helhet här

Kvalificerade kandidater är alltid en ”färskvara” som försvinner om rekryteringsprocessen drar ut för långt på tiden

I vårt tredje nyhetsbrev om konsten att undvika dyrbara, frustrerande och tidsödande felrekryteringar tar vi upp fem viktiga tips som du kan börja använda direkt.

Du kan läsa alla våra rekryteringstips på vår hemsida https://www.andara.se/nyheter/

Jag hoppas att du får nytta av våra tips och oavsett om du behöver rekrytera eller hyra personal är du alltid välkommen att kontakta mig på tel 072 – 0199209 eller mejl linda.gadd@andara.se

Läs Nyhetsbrevet i dess helhet här

Vi hjälper dig gärna att minimera risken för kostsamma, frustrerande och tidsödande felrekryteringar!

Med mer än 40 års samlad erfarenhet från alla aspekter av rekryteringsarbete vill vi gärna dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter. Enligt en undersökning som CareerBuilder har gjort har så många som 41% av svenska jobbsökare ångrat sig efter att de bytt jobb. Fällorna är många och framförallt dyrbara.

Det finns goda möjligheter att undvika de vanligaste felen och därmed undvika onödiga kostnader, frustration och tidsspillan. I detta nyhetsbrev tar vi upp fyra viktiga tips som du kan börja använda direkt.

Jag hoppas att du får nytta av våra tips och oavsett om du behöver rekrytera eller hyra personal kan du kan alltid kontakta mig på tel 072 – 0199209 eller mejl linda.gadd@andara.se

Lycka till med dina rekryteringar!

Lind Gadd

VDAndara Group

Läs Nyhetsbrevet i dess helhet här

Stockholm den 1 januari 2020

Vi välkomnar Ann-Inger Nordqvist som ekonomiansvarig hos Andara Group.

Ann-Inger, som alltid har kallats Ia, tar över ekonomifunktion hos Andara Group från 1 januari 2020. Ia har ett långt förflutet inom bemanningsbranschen. På 70-talet startade hon sin karriär inom ekonomi och redovisning på Kontorsjouren och fördjupade sina ekonomikunskaper år från år. När Kontorsjouren såldes till Adecco i slutet av 90-talet stannade Ia kvar och fortsatte som redovisningschef ytterligare några år. Ia fick så småningom ett erbjudande att ta över ekonomifunktionen på det då rätt så nystartade bolaget IT-Resurs och då inleddes ett nytt kapitel i Ia´s karriär. IT-Resurs utvecklades och växte kraftigt och bolaget noterades på Stockholmsbörsen år 2007. Ia var då delägare i bolaget tillsammans med Christina, Nicklas, Christer, Lilian och Svante. När Resurs, som bolaget kom att heta senare, såldes till konkurrenten Wise stannade Ia kvar som redovisningsansvarig fram till sin pensionering år 2018. Ia tog då ett sabbatsår och beslöt sig därefter för att nappa på erbjudandet att ta hand om ekonomifunktionen hos Andara från 1 januari 2020.



Stockholm den 10 januari 2020

Pressmeddelande

Linda Gadd blir ny VD och ny delägare i Andara AB

Linda Gadd tillträder som ny VD i Andara Group från och med 7 januari 2020. Linda har förvärvat 1/3 del av aktierna i Andara Group och hon efterträder Lilian Norin som varit Andara Group VD sedan bolaget startades 2014. Lilian kommer fortsättningsvis att arbeta med kundkontakter, försäljning och affärsutveckling.

”Vi är väldigt glada att Linda tackade ja både till att bli ny delägare i bolaget och till att ta över som ny VD”, säger Andara Groups grundare Lilian och Svante Norin.

”Jag är väldigt glad och väldigt ödmjuk över att få förtroende att leda Andara Group. Jag ser mycket fram emot möjligheten att få bidra till att utveckla Andara Group och tillsammans med kollegor, kunder och konsulter uppnå den fullständiga potentialen”, säger Linda Gadd.

Linda började på Andara Group som rekryteringsspecialist under 2018. Hon har dessförinnan haft flera seniora chefsroller inom Telenor och Bredbandsbolaget. Linda har lång erfarenhet av ledarskap och personalfrågor och har bred erfarenhet från kundservice, operations och marknad.

Andara arbetar med rekrytering och konsultuthyrning inom ekonomi, HR, lön, marknad, order och logistik m fl yrkesområden. Under 2019 ökade Andara Group sin omsättning med drygt 30 %